Architektura aplikacji

promotion

Architektura aplikacji

Wyróżniamy pięć zasadniczych komponentów tworzących systemy z baza danych, są to: sprzęt, oprogramowanie, dane, procedury oraz ludzie.

promotionArchitektura trójwarstwowa

Architektura trójwarstwowa aplikacji to architektura typu klient-serwer, w której interfejs użytkownika, przetwarzanie danych i składowanie danych są rozwijane w postaci osobnych modułów, zwykle na oddzielnych platformach. Architektura tego typu pozwala aktualizować lub zastępować poszczególne moduły niezależnie od siebie, w miarę jak zmieniają się warunki techniczne – przykładowo, zmiana systemu Operacyjnego na komputerze użytkownika (np. z Windows na Linux lub odwrotnie), wpływa jedynie na warstwę interfejsu użytkownika, ale nie na przetwarzanie i składowanie danych. Przetwarzanie danych na serwerze aplikacji także może się składać z kilku oddzielnych warstw, wskutek czego architektura taka zmienia się w architekturę wielowarstwową.

System bazy danych

Baza danych jest to zbiór danych trwałych, które sa wykorzystywane przez system aplikacji danej organizacji. Baza danych, rozumiana jako zbiór danych, wraz z aplikacja bazy danych stanowią system bazy danych.

Aplikacja bazy danych

Aplikacja bazy danych jest to program lub zespół programów, które pozwalają użytkownikowi pracować i korzystać z danych znajdujących się w bazie danych. Celem aplikacji jest odizolowanie bazy danych od użytkownika wraz z zabezpieczeniem zbioru danych przed przypadkowym lub celowym uszkodzeniem (utratą, zafałszowaniem itp.)

Architektura dwuwartswowa

Na oprogramowanie w architekturze dwuwarstwowej składa się warstwa serwera oraz warstwa klienta. Oba procesy mogą być zlokalizowane na jednym komputerze, jednak w poważnych rozwiązaniach warstwę związaną z bazą danych instaluje się dedykowanym komputerze – serwerze.

Interfejs użytkownika

Interfejs użytkownika (UI – User Interface) — w technice część urządzenia odpowiedzialna za interakcję z użytkownikiem. Aby była możliwa inetrakcji użytkownika z systemem są one wyposażone w odpowiednie urządzenia wejścia-wyjścia tworzące razem interfejs użytkownika: interfejs tekstowy — urządzenie wejściowe to klawiatura, a wyjściowe to drukarka znakowa lub wyświetlacz w trybie znakowym, interfejs graficzny — wejście to urządzenie wskazujące (np. myszka), a wyjściowe to wyświetlacz graficzny, interfejs strony internetowej — wejście i wyjście jest realizowane poprzez stronę internetową wyświetlaną w przeglądarce internetowej.

Architektura systemów bazodanowych

Elementy stanowiące system baz danych wraz ze sposobem w jaki są ze sobą powiązanie oraz logika organizacji składają się na ARCHITEKTURĘ SYSTEMU BAZ DANYCH. Historycznie architektura aplikacji bazodanowej rozwijała się od architektury jednowarstwowej w kierunku architektury wielowarstwowej. Warstwa jest pojęciem logicznym umożliwiającym zaprojektowanie programu prostszego w budowie i obsłudze.

Architektura wielowarstwowa

Architektura wielowarstwowa to architektura komputerowa typu klient-serwer, polegająca na rozdzieleniu interfejsu użytkownika, przetwarzania i składowania danych na kilka osobnych warstw, które mogą być oddzielnie rozwijane i aktualizowane, co ułatwia ich utrzymanie i nie wpływa negatywnie na funkcjonowanie pozostałych warstw. Najpowszechniej używanym przykładem architektury wielowarstwowej jest architektura trójwarstwowa.

Architektura klient – serwer

Sposób interakcji komponentów systemu w ukłądzie klient – serwer powoduje że wyraźnie są zaznaczone dwa obszary aplikacji. Klient jest procesem, który potzrebuje pewnych zasobów, natomiast serwer zajmuje się przetwarzaniem tych zasobów i dostarcza je klientowi. Klient-serwer – asymetryczna architektura oprogramowania umożliwiająca rozdzielenie pewnych funkcjonalności, w celu zwiększenia elastyczności i ułatwienia wprowadzania zmian w każdej z części. Polega to na ustaleniu, że serwer zapewnia usługi dla klientów, którzy mogą komunikować się z serwerem wysyłając żądanie (request). Podstawowe i najczęściej używane serwery to: serwer pocztowy, serwer WWW, serwer plików, serwer aplikacji. Z usług jednego serwera może zazwyczaj korzystać wielu klientów.

YMS program demo

Oferta oprogramowania do awizacji to nie tylko opis na stronie internetowej.
Jeżeli prezentacja multimedialna nie wystarcza to przekonaj się samodzielnie.
Czy nasze demo programu awizacyjnego odpowiada Twoim potrzebom?