Architektura aplikacji

Wyróżniamy pięć zasadniczych komponentów tworzących systemy z baza danych, są to: sprzęt, oprogramowanie, dane, procedury oraz ludzie.

promotionArchitektura trójwarstwowa

Architektura trójwarstwowa aplikacji to architektura typu klient-serwer, w której interfejs użytkownika, przetwarzanie danych i składowanie danych są rozwijane w postaci osobnych modułów, zwykle na oddzielnych platformach. Architektura tego typu pozwala aktualizować lub zastępować poszczególne moduły niezależnie od siebie, w miarę jak zmieniają się warunki techniczne – przykładowo, zmiana systemu Operacyjnego na komputerze użytkownika (np. z Windows na Linux lub odwrotnie), wpływa jedynie na warstwę interfejsu użytkownika, ale nie na przetwarzanie i składowanie danych. Przetwarzanie danych na serwerze aplikacji także może się składać z kilku oddzielnych warstw, wskutek czego architektura taka zmienia się w architekturę wielowarstwową.

System bazy danych

Baza danych jest to zbiór danych trwałych, które sa wykorzystywane przez system aplikacji danej organizacji. Baza danych, rozumiana jako zbiór danych, wraz z aplikacja bazy danych stanowią system bazy danych.

Aplikacja bazy danych

Aplikacja bazy danych jest to program lub zespół programów, które pozwalają użytkownikowi pracować i korzystać z danych znajdujących się w bazie danych. Celem aplikacji jest odizolowanie bazy danych od użytkownika wraz z zabezpieczeniem zbioru danych przed przypadkowym lub celowym uszkodzeniem (utratą, zafałszowaniem itp.)

Architektura dwuwartswowa

Na oprogramowanie w architekturze dwuwarstwowej składa się warstwa serwera oraz warstwa klienta. Oba procesy mogą być zlokalizowane na jednym komputerze, jednak w poważnych rozwiązaniach warstwę związaną z bazą danych instaluje się dedykowanym komputerze – serwerze.

Interfejs użytkownika

Interfejs użytkownika (UI – User Interface) — w technice część urządzenia odpowiedzialna za interakcję z użytkownikiem. Aby była możliwa inetrakcji użytkownika z systemem są one wyposażone w odpowiednie urządzenia wejścia-wyjścia tworzące razem interfejs użytkownika: interfejs tekstowy — urządzenie wejściowe to klawiatura, a wyjściowe to drukarka znakowa lub wyświetlacz w trybie znakowym, interfejs graficzny — wejście to urządzenie wskazujące (np. myszka), a wyjściowe to wyświetlacz graficzny, interfejs strony internetowej — wejście i wyjście jest realizowane poprzez stronę internetową wyświetlaną w przeglądarce internetowej.

Architektura systemów bazodanowych

Elementy stanowiące system baz danych wraz ze sposobem w jaki są ze sobą powiązanie oraz logika organizacji składają się na ARCHITEKTURĘ SYSTEMU BAZ DANYCH. Historycznie architektura aplikacji bazodanowej rozwijała się od architektury jednowarstwowej w kierunku architektury wielowarstwowej. Warstwa jest pojęciem logicznym umożliwiającym zaprojektowanie programu prostszego w budowie i obsłudze.

Architektura wielowarstwowa

Architektura wielowarstwowa to architektura komputerowa typu klient-serwer, polegająca na rozdzieleniu interfejsu użytkownika, przetwarzania i składowania danych na kilka osobnych warstw, które mogą być oddzielnie rozwijane i aktualizowane, co ułatwia ich utrzymanie i nie wpływa negatywnie na funkcjonowanie pozostałych warstw. Najpowszechniej używanym przykładem architektury wielowarstwowej jest architektura trójwarstwowa.

Architektura klient – serwer

Sposób interakcji komponentów systemu w ukłądzie klient – serwer powoduje że wyraźnie są zaznaczone dwa obszary aplikacji. Klient jest procesem, który potzrebuje pewnych zasobów, natomiast serwer zajmuje się przetwarzaniem tych zasobów i dostarcza je klientowi. Klient-serwer – asymetryczna architektura oprogramowania umożliwiająca rozdzielenie pewnych funkcjonalności, w celu zwiększenia elastyczności i ułatwienia wprowadzania zmian w każdej z części. Polega to na ustaleniu, że serwer zapewnia usługi dla klientów, którzy mogą komunikować się z serwerem wysyłając żądanie (request). Podstawowe i najczęściej używane serwery to: serwer pocztowy, serwer WWW, serwer plików, serwer aplikacji. Z usług jednego serwera może zazwyczaj korzystać wielu klientów.